Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 6 augustus 2012

Uiltjes

In juni blogde ik een keer over de gebreide uiltjes die ik maakte. Binnen een week was ik er twee "kwijt" (weggegeven) en ik zette er nog een paar op de pennen. Die lagen al een hele poos niet-af te wezen, en vanavond besloot ik dat ze maar eens een uiltje moesten worden.


Ik had in de kast nog een paar zwart-witte knoopjes die ik als oogjes wilde gebruiken. Ik breidde de uiltjes van Miami, een heerlijk garen van 60% katoen en 40% acryl. Ik heb er wel 25 kleuren van in de winkel en het blijft heel mooi in de was. Haken en breien op nld 3-4 en de bolletjes kosten 3,25 (met wel 140 meter op een bolletje van 50 gram, dus het haakt en breit lekker uit).


Overigens breide ik de uiltjes wel met fijnere naalden (2½), zodat je de vulling niet ziet. Ik zette de zwart-witte knoopjes op en uiltje, maar hij werd wel een beetje spooky, vinden jullie niet??


Dit dikkertje (een beetje te veel gemeerderd en het was de laatste, ik wou ermee stoppen - vandaar!) kreeg andere oogjes, een paar glas-oogjes in dezelfde blauwe kleur, ziet er een stuk vriendelijker uit.


De volgende keer kies ik voor de oogjes weer voor witte achtergrond en zwarte knoopjes. 


Het patroontje komt van Ravelry

Voor wie het engels niet zo goed beheerst:

Nodig: restjes garen en 4 of 5 naalden zonder knop.
6 steken opzetten en over de naalden verdelen 
1e toer: alle steken meerderen (12)
2e toer: alles recht breien
3e toer: elke 2e steek meerderen (18)
4e toer: alles recht breien
5e toer: elke 3e steek meerderen (24)
6e toer: alles recht breien
7e toer: elke 4e steek meerderen (30)
8e toer: alles recht breien
9e toer: elke 5e steek meerderen (36)
10 - 20e toer: alles recht breien, dan van kleur wisselen en 21e-30e toer recht breien.

Alle steken afkanten, vullen en sluiten. Ik heb de oogjes en het neusje pas erop genaaid toen ik de uiltjes gevuld en dichtgenaaid had, om trekken van het breiseltje te voorkomen, maar dit hoeft niet. 



5 opmerkingen:

  1. ja het lijkt een beetje een blind uiltje zo :o), misschien wat bijwerken met watervaste stift of vilt? verder: ik lees je blog al een paar weken, waauw, zoveel inspiratie en ideeen, jij bent" ne wandelende encyclopedie" gelijk als we bij ons zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er schattig uit! Toevallig ben ik afgelopen week ook bezig geweest met uiltjes, maar dan gehaakt. Van een plaatje zelf een patroon gemaakt. Binnenkort ga ik foto's en misschien ook het patroon op mijn weblog zetten.
    Groeten van Anna
    http://annashaakwerk.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk patroon, dank je wel.

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie heeft voor mij een breipayroon voor een Vlinder te gaan breien ???

      Verwijderen
  4. Ik heb mijn eigen draai gegeven aan de uiltjes

    BeantwoordenVerwijderen