Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 20 december 2013

Strepen en ruitjes

Oef, da's deze dagen toch nog even aanpoten natuurlijk.... al die dingen die ik nog wil afronden, opsturen, regelen enzovoort. Op een of andere manier krijg ik het nooit helemaal onder controle, die toko van ons. Dan spelen ook nog allerlei bestellijsten en boodschappenlijstjes door mijn hoofd. Hoewel we echt ons niet te buiten gaan aan eten, moet ik toch even plannen voor 15 mensen te eten en de dag erna 9...  Stiekem komen ook gedachten boven over balansen, administratie, tellen, neeeee! Zucht, ik wou toch eens dat ik eens écht ongestoord een paar dagen vrijaf kon nemen. Helemaal vrij van alles.

Ondertussen blijf ik toch weer hele leuke dingen zien op handwerkgebied, mijn wensenlijstje is dit jaar niet kleiner geworden. Dit zou ik namelijk best eens uit willen proberen:


Dit lijkt geweven, maar is dus eerst gebreid! Je vindt de Engelse beschrijving terug bij Knitty, maar heel veel beschrijving heb je niet nodig als je onderstaande foto goed bekijkt.


Er zijn eerst ribbels gebreid, waardoor er later een draad wordt geweven. Net een prachtige schotse ruit! Uiteraard is de volgorde wel belangrijk om een mooi effect te krijgen. De achterzijde van je breiwerk ziet er gewoon uit alsof het ribbels zijn.

En met een rechte lap maak je bijv. een kol, maar ook een kussen of een tas!


Op Ravelry kun je zien wat andere kleuren voor effect hebben, grandioos! Neem je favoriete garen en proberen maar!



En dit is echt hip hoor! Gevonden bij Wool and the Gang in grof garen:

 01 index tartanlulahoop lipstickred

Een dergelijke techniek bestaat ook bij haken:



Er wordt eerst een lap gehaakt met rasters: 1 stokje, 1 losse etc. Telkens boven elkaar dus niet verspringen! Daarna haak je de dwarse lijnen met een kettingsteek in de gaatjes. Deze dekens zag ik bij Ravelry
Ik heb ook al dekens gezien waarbij de draad ook werd geweven ipv een kettingsteek (neem dan een dubbele draad)



Zo, weer inspiratie genoeg, he? Ik ga mijn boodschappenlijstje afmaken! 





12 opmerkingen:

  1. O supergeweldig van deze foto`s. Ik ben gek op geruite stof. Maar die ga ik zeker maken. Thanx <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat een leuk idee! Die ga ik gelijk pinnen. Vooral dat gestreepte breiwerk vind ik super. Dank je wel voor de tip!
    Sterkte met alle voorbereidingen voor Kerst en de "toko". Het gaat vast allemaal wel weer lukken en heel gezellig worden :)

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig!! Mijn to-do lijstje wordt weer wat langer ....
    En probeer toch wat van je vrije tijd te genieten!! Tellen, administratie kan ook 2 weken later!
    Fijne dagen en voorspoedig en creatief 2014!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo, dat is mooi. Wil ik toch ook wel eens gaan proberen. Moet eigenlijk gewoon jou blog niet meer lezen. Heb nu al zoveel leuke dingen voorbij zien komen die ik eigenlijk allemaal wel wil doen. Maar ook ik kom daarvoor tijd tekort.
    Hele fijne feestdagen nog voor jou en je gezin, en een gelukkug en gezond 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooo, dat is mooi. Wil ik toch ook wel eens gaan proberen. Moet eigenlijk gewoon jou blog niet meer lezen. Heb nu al zoveel leuke dingen voorbij zien komen die ik eigenlijk allemaal wel wil doen. Maar ook ik kom daarvoor tijd tekort.
    Hele fijne feestdagen nog voor jou en je gezin, en een gelukkug en gezond 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een ontzettend leuk idee. Ziet er echt leuk uit.
    Geniet van je vrije dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. te gek weer! je weet niet wat je eerst moet gaan maken hopelijk tijd om voor de kerstboom hierover te mijmeren want tijd is er soms te weinig en je wilt van alles! Ik vond het leuk om donderdag even bij je in de winkel te zijn geweest en ik wens jou suc6 met alle voorbereidingen voor het diner, stampottenbuffet met vleessoorten? Goede balanstijd, hopelijk weinig te tellen…. en alle goeds voor 2014 voor jou en je naasten, fijne feestdagen, warme groet BB

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geniet van je vrije dagen en ik verheug me alweer op alle mooie dingen die je in het nieuwe jaar aan ons laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee weer! Geniet van je vrije dagen. Fijne kerst, en een gelukkig, gezond, creatief en succesvol 2014!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zijn er toch ontzettend veel leuke dingen te doen! Ik mag wel 140 worden, dank dat je dit met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goedemorgen ik ben roelie timmerman en ik wil je iets kun je ook een omslagdoek breien als schotse ruit ik begim met 4 steken en ga bij elke pen meerderen heb je zelf al eens zoiets gedaan.? heb je daar een foto van . ik brei graag omslagdoeken en heb al menig keer iemand blij gemaakt met mijn werk. heb er ook een voor hannelore switserloot gebreid die werkt bij radio 538 heb haar opgezocht via messerger.

    BeantwoordenVerwijderen