Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 22 januari 2018

Kussens

In de bijna 20 jaar dat we onze handwerkwinkel hebben is er veel veranderd. Vroeger had je breiboeken (haken was echt niet zo hip als nu) van een merk, bijpassende garens en klanten kozen voornamelijk garens voor de dingen die ze in de breiboeken hadden gevonden. Oude Ariadnes kwamen ook vaak voorbij. Tegenwoordig komt de klant met z'n telefoon, een plaatje van pinterest, een afbeelding uit een van de vele haak- en breigroepen op Facebook (en met regelmaat met een idee dat ik eens opperde op mijn blog). Een totaal andere manier van inspireren en patronen vinden!

Dit plaatje kwam ik dan weer tegen:

Gebreide kussenhoezen. Waanzinnig mooie gebreide kussenhoezen in antraciet! 'Best things in life are still made by hand'

Prachtige gebreide kussenhoezen. Zonder patroon.....
Maar dat is wel op te lossen. Misschien heb je een patroon van een trui, een brei-bijbel of ander stekenboek o.i.d.. Blader dat maar eens door en je kunt de meeste kussens wel breien aan de hand van het patroon. Op de wikkel die bij je breigaren hoort vind je een stekenverhouding die je kunt aanhouden om uit te rekenen hoeveel steken je nodig hebt.

Liever haken? Dan kun je uiteraard ook terecht bij al die verschillende steken van de diverse CAL's die zijn geweest. Op Haakplein kun je een heleboel steken terugvinden bij de verschillende dekens. Ook de patronen van de komende Nostalgia zijn er prima voor geschikt (als je een hele deken een te groot project vindt). De meeste garens zijn dikker dan katoen dus je lapje wordt vanzelf ook groter.
(Wil je nog meedoen met de Nostalgia-CAL? Dat kan natuurlijk. Je kunt het pakket nog steeds bestellen, door de grote belangstelling worden de pakketten pas volgende week geleverd.)

Het garen dat je kiest is erg bepalend voor de "look". Katoen, linnen, wol - ze hebben allemaal hun eigen charme! Voor een garen als hierboven zou ik bijv. de Borgo de' Pazzi Cashmere kiezen. Voor een kussentje in ajour zoals hierboven heb je 2 1a 3 bolletjes nodig voor 1 kant van het kussen.


Dit kussentje blijft ook onverminderd populair. Vroeger werden complete spreien gebreid in dit patroon. Je kunt het pakketje nog steeds bestellen.

Nog een linkje naar een kussenpatroon in ajour vind je hier bij Drops.

Alvira Pillow / DROPS 183-40 - Gebreid kussen met kantpatroon. Het werk wordt gebreid in DROPS Flora.  Alvira Pillow / DROPS 183-40 - Gebreid kussen met kantpatroon. Het werk wordt gebreid in DROPS Flora.





2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke kussens, die ga ik zeker onthouden! Dank weer voor de leuke ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie stapel met mooie kussens. Tegenwoordig kun je op zoveel plekken inspiratie krijgen voor brei- of haakwerk. Het is af en toe moeilijk kiezen tussen al die leuke ideeën. En wat denk je van de grote keuze aan garens. Heerlijk.

    Groetjes en fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen